Zima to okres, który wymaga specjalnego przygotowania pojazdu, a dobre przygotowanie pojazdu do zimowych warunków jest kluczem do spokojnej i bezpiecznej jazdy i nie chodzi tu wyłącznie o wymianę opon na zimowe. W okresie zimowym warto również zatroszczyć się o wymianę płynów eksploatacyjnych, w tym skontrolować stan naszego płynu hamulcowego. Nie wszyscy bowiem zdają sobie sprawę z tego, że za sprawny układ hamulcowy odpowiadają nie tylko klocki hamulcowe i tarcze, ale również płyn hamulcowy.
Do czego służy płyn hamulcowy?
Od stanu płynu hamulcowego zależy poprawne funkcjonowanie układu hamulcowego. Click To Tweet Płyny hamulcowe przeznaczone do nowoczesnych pojazdów pełnią wiele ważnych funkcji.
Dobrej jakości płyn hamulcowy:
- przyspiesza reakcję samochodu – pozwala zahamować w każdych warunkach,
- wpływa na skrócenie drogi hamowania,
- zabezpiecza układ hamulcowy przed korozją oraz wyciekami z przewodów,
- zabezpiecza przed tworzeniem się w przewodzie tzw. korka parowego,
- wydłużają żywotność układu hamulcowego i poprawia jego stan,
- wydłuża czas eksploatacji pojazdu,
- wpływa na bezpieczeństwo – im lepszy płyn, tym wyższe bezpieczeństwo jazdy.
Rodzaje płynów hamulcowych
W zależności od temperatury wrzenia, lepkości oraz skład chemicznego wyróżnia się cztery klasy płynów hamulcowych:
- DOT- 3 – jego bazą jest eter glikolu. Temperatura wrzenia “suchego” płynu DOT- 3 osiąga 205 st. Celsjusza.
- DOT- 4 – oprócz eteru glikolu jego bazę stanowią również dodatki estrów boranowych, które mają podwyższyć temperaturę wrzenia do 230 st. Celsjusza, dzięki czemu płyny hamulcowe typu COT- 4 są lepsze w porównaniu z płynami DOT- 3.
- DOT- 5 – produkty tego typu na ogół zostają wykorzystywane w pojazdach militarnych, które ze względu na swoją specyfikę muszą wykazywać natychmiastową sprawność.
- DOT- 5.1 – to płyny DOT- 4 z odpowiednimi dodatkami spełniającymi normę DOT- 5. Temperatura wrzenia wynosi 260 st. Celsjusza.
Jak często należy wymieniać płyn w układzie hamulcowym?
Żywotność płynów hamulcowych jest ograniczona ze względu na absorpcję wody. Click To TweetAbsorpcji wody nie da się całkowicie wyeliminować, dlatego każdy płyn hamulcowy powinien mieć zdolność rozpuszczana wody zawartej w układzie hamulcowym. Aby sprawdzić, czy płyn hamulcowy nadaje się do użytku, najlepiej skontrolować jego temperaturę wrzenia. W niektórych przypadkach o zużytym płynie hamulcowym może świadczyć również zmiana zabarwienia ze słomkowego na brązowy. Jeśli chodzi o ramy czasowe – płyn hamulcowy należy wymieniać co 2-3 lata lub po około 40-60 tys. przejechanych kilometrów. Wymianę płynu hamulcowego bezwzględnie zaleca się również wtedy, gdy zawartość wody w płynie wynosi od 1% w górę.
Czym grozi niewymienie płynu hamulcowego?
Niewymieniany płyn hamulcowy lub źle dobrany znacząco pogarsza nasze bezpieczeństwo. Wyeksploatowany płyn nie tylko wydłuża drogę hamowania, ale może również spowodować, że hamulce w ogóle nie zadziałają. Na skutek zbyt niskiej temperatury wrzenia pedał może nieoczekiwanie “wpaść” w podłogę, nie wykazywać oporu i nie reagować na naciskanie, co spowoduje, że nasz układ hamulcowy przestanie działać. Z tego właśnie powodu najważniejszą cechą płynów hamulcowych jest temperatura wrzenia.
Zbyt duża obecność wody w płynie hamulcowym przyczynia się do obniżenia temperatury wrzenia. Początkowo każdy płyn hamulcowy jest suchy (“sucha” temperaturze wrzenia), czyli nie zawiera wody. Jednak z upływem czasu płyn hamulcowy absorbuje coraz to więcej wody, co obniża jego temperaturę wrzenia (“mokra” temperatura wrzenia). Zawartość objętościowa 1% wody w płynie hamulcowym obniża temperaturę wrzenia płynu o około 50 st. Celsjusza, dlatego tak ważna jest jego regularna wymiana i kontrola jego stanu.
Jaki wybrać płyn hamulcowy na zimę?
Generalnie najczęściej stosowanym płynem jest płyn hamulcowy z oznaczeniem DOT-4. Z racji tego, że płyn hamulcowy zmienia się z uwagi na spadek temperatury wrzenia, a nie ryzyko zamarznięcia wymiana płynu hamulcowego przed zimą nie jest konieczna. Warto jednak przed okresem zimowym sprawdzić jego stan i kondycję, gdyż długo niewymieniany płyn może doprowadzić do awarii w najmniej oczekiwanym momencie.
Czy płyny hamulcowe można ze sobą mieszać?
Płyny hamulcowe z oznaczeniem DOT-3, DOT-4 i DOT-5.1 można ze sobą mieszać, ponieważ są w pełni kompatybilne i mieszalne. Natomiast produktów klasy DOT-5 nie powinno się mieszać z żadnymi innymi płynami hamulcowymi. Na szczęście te płyny nie są powszechnie stosowane, ponieważ swoje zastosowanie znalazły głównie w pojazdach militarnych.
Wasze ostatnie komentarze