Żywica, krzem, węgiel, włókno węglowe – te cztery substancje są składnikami mieszanki, z której odlewane są hamulce węglowo-ceramiczne. Skład tych artykułów decyduje o ich niezwykłych właściwościach, odpowiada też za ich wciąż niebywale wysoką cenę. Dlaczego hamulce węglowo-ceramiczne są aż tak drogie? Czy naprawdę warte są swojej ceny? W naszym artykule, stanowiącym kompendium wiedzy, odpowiadamy na te i inne pytania dotyczące hamulców ceramicznych.
Jakie były początki hamulców węglowo-ceramicznych?
Na rynku hamulce węglowo-ceramiczne pojawiły się w latach 90. ubiegłego wieku. Pierwsze wyposażone w nie auto to Venturi Atlantique 400 GT – francuski pojazd określany mianem supersamochodu, o którym dziś nikt nie pamięta. O wspomnianym modelu auta szybko zapomniano, o zastosowanym w nim rozwiązaniu – wręcz przeciwnie.
Kiedy hamulce węglowo-ceramiczne stały się popularne?
Popularność hamulce węglowo-ceramiczne zyskały na początku XX wieku. Prawdziwy boom na te części miał związek z pojawieniem się Ferrari Anzo. Ten model samochodu pojawił się w 2002 roku i przyczynił się do rozpowszechnienia hamulców węglowo-ceramicznych. Z czasem technologia trafiła do innych marek pojazdów, de facto równie luksusowych, takich jak Porsche i Mercedes.
Jakie są zalety hamulców węglowo-ceramicznych?
Wytrzymałość
Główną zaletą hamulców węglowo-ceramicznych jest ich trwałość. Click To TweetArtykuły te są bowiem nie dość, że wytrzymalsze, to jeszcze bardziej odporne na ścieranie niż standardowo stosowane produkty. Świetnie znoszą również wysokie temperatury, nawet do 800 stopni Celsjusza. Żywotność tego typu hamulców szacuje się na aż… 300 tys. km!
Bezpieczeństwo
Dla kierowcy priorytetem powinno być bezpieczeństwo poruszania się pojazdem – hamulce węglowo-ceramiczne w tym aspekcie wypadają wyjątkowo dobrze. Jest to po części związane z wysoką wytrzymałością artykułów. Węglowo-ceramiczne produkty po wielu hamowaniach zachowują naprawdę wysoką skuteczność – ich eksploatacja nie skutkuje widocznym wydłużeniem drogi hamowania.
Ochrona innych części układu hamulcowego
Niebywała wytrzymałość sprawia, że hamulce węglowo-ceramiczne uznawane są za produkt wprost stworzony do wyczynowej, gwałtownej sportowej jazdy. Nie bez znaczenia jest też fakt, że z powierzchni tego typu hamulców wszelkie pyły i osady ulatniają się bardzo szybko. A to, jak wiadomo, przekłada się na dobrą kondycję innych elementów układu hamulcowego, na których nie gromadzą się zanieczyszczenia.
Lekkość
Nie każdy wie, że dużą zaletą hamulców węglowo-ceramicznych jest ich… masa. Click To TweetLekkość tego typu artykułów znajduje bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy samochodem. Lżejsze hamulce to lepsza przyczepność do powierzchni jezdni, a jednocześnie – znacznie skuteczniejsze tłumienie nierówności.
Dlaczego hamulce węglowo-ceramiczne nie są stosowane na masową skalę?
Głównym powodem jest ich wysoka cena. Hamulce węglowo-ceramiczne to rozwiązanie technologiczne stosowane w luksusowych markach samochodów, a ponadto – dodatkowo płatne. Jeżeli więc nawet ktoś zdecyduje się na zakup Porsche, aby wyposażyć samochód w hamulce węglowo-ceramiczne musi dopłacić około 10 tys. euro.
Cena hamulców węglowo-ceramicznych – dlaczego jest aż tak wysoka?
To kwestia złożonego, długotrwałego procesu, w wyniku którego powstają hamulce węglowo-ceramiczne. Stworzenie tego typu części zajmuje aż 20 dni. W wyniku połączenia reakcji chemicznych i działania wysokiej temperatury (nawet – na pewnym etapie produkcji – 1600 stopni Celsjusza) z żywicy, krzemu, węgla i włókna węglowego powstaje węglik krzemu – substancja odpowiedzialna za właściwości hamulców węglowo-ceramicznych,
Hamulce węglowo-ceramiczne to wciąż luksus, na który mogą sobie pozwolić nieliczni kierowcy. Pozostaje mieć nadzieję, że kiedyś to rozwiązanie technologiczne stanie się na tyle przystępne cenowo, że trafi do posiadaczy popularnych, nieco tańszych modeli samochodów.
Wasze ostatnie komentarze