O Stronie
Nasza strona internetowa powstała nie tylko z zainteresowania tematyką hamulców, ale także z chęci dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie z naszymi czytelnikami. Niezależnie od tego, czy jesteś teoretykiem w tej dziedzinie, czy też użytkownikiem samochodu lub innego pojazdu wyposażonego w układ hamowania, któremu zależy na informacjach praktycznych – u nas dowiesz się wszystkiego. Typy hamulców, płyn hamulcowy, linki hamulcowe, zaciski i przewody nie mają dla nas tajemnic. Jeśli dla Ciebie to wciąż temat tabu to pamiętaj: jedynie do czasu!
Podstawowym podziałem hamulców jest ich kategoryzacja ze względu na spełniane funkcje. Wyróżniamy:
- hamulce zatrzymujące, służące do zmniejszania prędkości poprzez zatrzymywanie określonych elementów maszyn;
- hamulce luzujące – trzymające elementy maszyn nieruchomo lub z zachowaną ruchomością (w zależności od sytuacji);
- hamulce pomiarowe, nazywane także hamowniami, które mają za zadane skalowanie obciążenia maszyny.
Do rodzajów hamulców maszynowych, w zależności od sposobu w jaki dochodzi do zatrzymania pojazdu należą: hamulce cierne, elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne.
Hamulec cierny to taki, w którym występuje tzw. połączenie cierne pomiędzy elementem hamowanym i dociskanym do niego hamującym. Człon hamujący jest najczęściej elementem lub grupą elementów metalowych, przynajmniej w części odporną na tarcie. Wśród hamulców ciernych wyróżnić należy: hamulce segmentowe, klockowe i szczękowe, hamulce taśmowe, tarczowe, pierścieniowe.
Hamulce elektryczne znajdują zastosowanie głównie w maszynach roboczych, jak np. piła, czy pompa
Hamulec hydrauliczny to jeden z typów hamulca ciernego, którego uruchomienie wymaga odpowiedniego systemu złożonego z pompy z tłokiem oraz przewodów ciśnieniowych i cylinderków przy kołach. Tłoczony za pomocą systemu płyn umożliwia docisk elementów ciernych do tarczy hamulcowej.
Hamulec pneumatyczny jest mechanizmem wykorzystującym ciśnienie powietrza sprężonego w zbiornikach, które łącza się z siłownikami hamulca za pośrednictwem zaworu sterującego.
W obrębie wymienionych typów hamulców istnieje ponad dwadzieścia różnorodnych kategorii, o których pragniemy informować naszych czytelników.