Układ hamulcowy należy do najważniejszego z układów w naszym samochodzie. Dzięki hamulcom możemy bezpiecznie zatrzymać samochód lub ograniczyć jego prędkość, gdyż to one w głównej mierze odpowiadają za długość drogi hamowania. Dlatego dziś porównamy dwa najpopularniejsze systemy hamowania wykorzystywane w naszych samochodach.
Jak działa hamulec bębnowy?
Konstrukcja bębnowych i tarczowych mechanizmów hamulcowych jest różna. Click To Tweet Hamulec bębnowy, zwany również hamulcem wewnętrznym dwuszczękowym, składa się z bębna hamulcowego, który jest elementem ruchomym. We wnętrzu znajdują się tzw. szczęki hamulcowe o półkolistym kształcie oraz poruszający się rozpieracz. Oba te elementy przymocowane są do nieruchomej tarczy hamulcowej. Rozpieracz w wyniku naciśnięcia na pedał hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych i tym samym wywołuje tzw. moment hamowania. Podstawową cechą odróżniającą hamulce bębnowe od hamulców tarczowych są małe siły potrzebne do ich uruchomienia, co spowodowane jest tzw. efektem samowzmocnienia, który nie występuje w hamulcach tarczowych. Efekt samowzmocnienia przyczynia się do znaczącego zwiększenia siły hamowania. Hamulce bębnowe umieszczone są z reguły na tylnej osi. Przednia oś samochodu podczas hamowania jest zawsze bardziej obciążona, dlatego hamulce bębnowe w tym miejscu nie zdałyby egzaminu.
Rodzaje układów hamulca bębnowego
- Układ Simplex – najprostszy i najtańszy układ składający się z jednego cylindra i jednego rozpieracza. W tym układzie zużycie i docisk nie są identyczne, ponieważ zaciskanie szczęk na tarczy nigdy nie odbywa się z jednakową siłą.
- Układ Duplex – w układzie tym występują dwie współbieżne szczęki, które zużywają się w jednakowym czasie, co daje kierowcy większą kontrolę nad pojazdem.
- Układ Samowzmocnienia – jest to nowsza i skuteczniejsza wersja układu Simplex. W tym układzie pojawia się specjalny łącznik przymocowany do szczęki w kilku punktach, dzięki czemu docisk szczęki do tarczy bębna jest bardziej precyzyjny i o wiele większy.
Jak działa hamulec tarczowy?
W przypadku hamulców tarczowych mechanizm działania jest całkowicie odmienny, ale osiągany efekt niemal identyczny. W hamulcach tarczowych za hamowanie odpowiada tarcza hamulcowa wykonana z materiałów ciernych, na którą działa para szczęk, czyli klocków hamulcowych zaciskanych przez układ hydrauliczny. Każda tarcza, na której montuje się zacisk, lokalizowana jest na piaście koła. Po dwóch stronach zacisku umieszczone są klocki hamulcowe, które pod wpływem naciśnięcia pedału działają na tarczę i tym samym powodują spowolnienie koła. Hamulce tarczowe najczęściej znajdują się na przedniej osi, choć coraz więcej samochodów posiada je również na osi tylnej.
Do czego służą klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe to bardzo ważny element układu hamulcowego. Click To Tweet Razem z tarczami opowiadają za zmniejszenie prędkości lub całkowite zatrzymanie samochodu. Poziom zużycia klocków hamulcowych wpływa na wydłużenie lub skrócenie drogi hamowania. W zależności od stylu jazdy oraz dystansów, które pokonujemy wymiana klocków hamulcowych powinna odbywać się średnio co 10-20 tys. km w przypadku dynamicznej jazdy po mieście i co 30-50 tys. km w przypadku dynamicznej jazdy na długich trasach. Jeśli kierowca jeździ spokojnie, wymianę klocków można przeprowadzić nawet po 50-80 tys. km. Klocki zawsze należy wymieniać w komplecie.
Hamulec bębnowy czy tarczowy? Wady i zalety
Obecnie to hamulec tarczowy jest najczęściej wybieranym systemem hamowania w nowoczesnych pojazdach. Hamulce bębnowe możemy spotkać jedynie w niższych modelach aut. Zarówno jeden, jak i drugi system hamowania ma swoje wady i zalety. Hamulce bębnowe są trwalsze i tańsze w eksploatacji. Bębny zużywają się zdecydowanie wolniej od tarcz hamulcowych, z reguły wymagają wymiany po około 100 tys. przejechanych km. I w zasadzie na tym zalety hamulców bębnowych się kończą. Pora przejść do wad. Jedną z wad hamulców bębnowych jest ich zdecydowanie większa waga w porównaniu z hamulcami tarczowymi, co przekłada się na gorsze prowadzenie samochodu. Hamulce bębnowe mają nierównomiernie rozłożone naciski na elementach ciernych, przez co siła hamowania jest zdecydowanie mniejsza w porównaniu z hamulcami tarczowymi. Hamulce bębnowe są podatne na zabrudzenia, ponieważ nie oczyszczają się samoczynnie podczas jazdy.
Największą zaletą hamulców tarczowych jest duża siła hamowania. W tym przypadku nie mamy do czynienia z brudzeniem systemu, dlatego skuteczność hamowania cały czas jest taka sama. Na korzyść przemawia również fakt, że mamy pełną kontrolę nad siłą hamowania. Hamulce tarczowe dużo lepiej znoszą intensywną eksploatację, a ich serwisowanie jest znacznie łatwiejsze niż hamulców bębnowych. Jednak jak każdy system, hamulce tarczowe również mają wady. Dynamiczny styl jazdy może powodować przegrzanie się podzespołów, a to wiąże się z częstszą koniecznością wymiany klocków i tarcz na nowe.
Wasze ostatnie komentarze