Bezwypadkowa jazda to marzenie każdego kierowcy. Żeby było to możliwe, najważniejsze układy samochodowe powinny działać sprawnie. Duża część kolizji wynika bowiem ze złego stanu technicznego auta. Na bezpieczeństwo na drodze wpływa wiele układów. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z faktu, że amortyzator to nie tylko element, który tłumi drgania, ale spełnia on także ważną funkcję dla sprawności układu hamowania, a właściwie jego praca warunkuje działanie systemu odpowiedzialnego za wytracanie prędkości. Sprawdźmy, w jaki sposób amortyzator przyczynia się do bezpieczeństwa na drodze.
Czym jest amortyzator i jak działa?
Amortyzator jest najważniejszym elementem układu tłumiącego. Jego praca polega na tłumieniu drgań wynikających z najeżdżania na różnego rodzaju nierówności w jezdni. Amortyzator nie przenosi drgań na kabinę samochodu. Łatwo zatem wywnioskować, że jego praca ma za zadanie zwiększenie komfortu kierowcy oraz pasażerów podczas jazdy. Nie jest to jednak jedyne, ani najważniejsze zadanie, jakie ten element ma wykonać. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że główną rolą, jaką ma on spełnić jest bezpieczeństwo osób znajdujących się w pojeździe.
Amortyzatory bowiem zapewniają przyczepność kół do podłoża i przeciwdziałają ich odrywaniu się, co warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu hamowania. Kiedy koła nie znajdują się w kontakcie z asfaltem, po którym jadą, siła hamowania nie jest na nie przenoszona, a zatem auto nie reaguje na czynność hamowania wykonywaną przez kierowcę. Znacznie upośledza to możliwość wytracania prędkości i wydłuża drogę hamowania, co w sposób bezpośredni zaburza bezpieczeństwo podczas jazdy i możliwość kontrolowania pojazdu przez kierowcę. Nieprawidłowa praca amortyzatora wpływa także niekorzystnie na system ABS, który przestaje pełnić swoją rolę. Znacznie trudniejsze staje się zatem omijanie przeszkód podczas hamowania.
Pośrednie zagrożenie bezpieczeństwa
Powyżej wymienione zostały bezpośrednie zagrożenia bezpieczeństwa płynące z nieprawidłowo funkcjonującego amortyzatora. Upośledzenie systemu tłumienia drgań może także w inny sposób zagrażać bezpieczeństwu na drodze. Nazwijmy to sposobem pośrednim. Kiedy bowiem dochodzi do zbyt dużej ilości drgań, które nie są odpowiednio tłumione, ich siła przenosi się do reflektorów i wprawia je w ruch. Jest to przyczyną oślepiania kierowców nadjeżdżających z przeciwnego kierunku.
Ograniczanie widoczności i oślepianie bywa częstą przyczyną tracenia kontroli nad pojazdem i może prowadzić do wypadku. Zużyte amortyzatory wpływają także na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu podczas deszczu. Kiedy ich praca jest zaburzona, może dojść do zjawiska określanego mianem aquaplaningu, czyli tracenia przyczepności na mokrym podłożu i wpadnięcia w poślizg. Innymi pośrednimi zagrożeniami może być: nierównomierne wycieranie opon, zwiększona eksploatacja sytemu kierującego, nierówne prowadzenie pojazdu czy zwiększona podatność na działanie podmuchów wiatru.
Własne doświadczenie
Pierwsze oznaki zużycia amortyzatorów nie są łatwe do zauważenia. Click To TweetKiedy jednak ich stan znacznie się pogorszy, szybko zorientujemy się, że prowadzenie auta zaczyna stwarzać kłopoty. Pamiętam, kiedy dopuściłem do sytuacji zbyt dużego zużycia tego elementu, jazda stała się stresującą męką w poszukiwaniu najbliższego warsztatu. Brak idealnej kontroli nad pojazdem, szczególnie, kiedy zauważymy upośledzoną zdolność hamowania lub kłopoty przy pokonywaniu zakrętów, potrafi napędzić strachu. Z bezpieczeństwem własnym oraz innych użytkowników nie dróg nie wolno ryzykować.
Nie bagatelizuj problemu, czyli krótkie podsumowanie
Amortyzator w dużym stopniu wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. Jego prawidłowe działanie warunkuje pracę układu hamowania i innych ważnych elementów w pojeździe. Jest to przyczyną, dla której warto przeprowadzać testy amortyzatorów. Specjaliści polecają badanie stanu amortyzatorów po pokonaniu przez nowy pojazd ok. 80 000 km, a następnie co kolejne 20 000 km. W szczególności należy skontrolować ich stan, kiedy zauważymy:
- nierówno wytarte opony
- usłyszymy uderzenia podczas nierówności i wybojów
- nierówne prowadzenie pojazdu na zakrętach
- podatność auta na boczne podmuchy wiatru
A Ty, jak uważasz? Kiedy kontrolujesz stan swoich amortyzatorów? Czekacie na widoczne oznaki czy kierujecie się przebiegiem?
Wasze ostatnie komentarze