W układzie hamulcowym znajduje się wiele różnych elementów, które współpracując ze sobą powodują, że samochód zatrzymuje się w pożądanym przez kierowcę momencie – zwykle po naciśnięciu pedału hamulca. Jednym z części składowych hydraulicznego układu hamulcowego są przewody hamulcowe. Sprawdź, co powinieneś o nich wiedzieć.

Budowa przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe są integralną częścią układu hamulcowego w samochodzie. Zadaniem przewodów sztywnych jest doprowadzenie płynu hamulcowego z pompy hamulcowej do przewodów elastycznych i takich części jak zaciski i cylinderki hamulcowe. Natomiast przewody elastyczne łączą różne elementy układu hamulcowego, które poruszają się względem siebie.

Rodzaje przewodów hamulcowych

Wyróżnia się najczęściej dwa rodzaje przewodów hamulcowych:

  • Gumowe – nazywane również elastycznymi, które robione są z odpornej na płyn hamulcowy gumy oraz plecionki z tkaniny, często z oplotem metalowym zarówno na zewnątrz, jak i na zewnątrz przewodu.
  • Twarde – nazywane także sztywnymi lub metalowymi, które są wykonane z metali miękkich, odpornych na korozję, m.in. miedzi, stali ocynkowanej lub mosiądzu.

Elastyczne przewody hamulcowe znajdują się pod samochodem, bezpośrednio przy zaciskach tarcz hamulcowych (lub bębnów), przez co narażone są na oddziaływanie czynników zewnętrznych, np. wilgoci i wysokich temperatur oraz na uszkodzenia mechaniczne. Żywotność tychże przewodów zależy od jakości ich wykonania, warunków eksploatacji oraz obciążeń, jakim muszą sprostać. Przewody te często ulegają uszkodzeniom w samochodach posiadających regulację prześwitu, ponieważ ruchy nadwozia doprowadzają do ruchów samych przewodów. Gumowe przewody są bardziej narażone na pęknięcia, ale ich zaletę stanowi większa giętkość w porównaniu do przewodów twardych i to, że są cieńsze. Łatwiej je dopasować do poszczególnych samochodów, dlatego są częściej spotykane w samochodach osobowych i ciężarowych.

Krótsza żywotność przewodów wynika z większych przeciążeń, które powstają przy hamowaniu. Click To Tweet Dotyczy to przede wszystkim dużych i ciężkich pojazdów luksusowych, w których przewody często podlegają wysokim przeciążeniom. Podobnie jest w autach terenowych, z napędem na cztery koła. Przewody mogą zahaczyć o kamienie na drodze i inne ostre elementy, w wyniku czego zostaną mechanicznie uszkodzone.

Zaletą przewodów hamulcowych twardych jest ich wysoka trwałość (nawet 15 lat), ale znacznie trudniej się je wymienia.

Wymiana przewodów hamulcowych

Szacuje się, że żywotność elastycznych przewodów hamulcowych wynosi 3-4 lata. Im starsze przewody gumowe, tym większe ryzyko, że będą miały mikropęknięcia, przez które zacznie wyciekać płyn hamulcowy, a to doprowadzi do pogorszenia ich parametrów i obniżenia temperatury wrzenia płynu hamulcowego.

Z kolei żywotność przewodów twardych jest dłuższa i wytrzymają one około 5-8 lat, choć wszystko zależy tutaj od stylu jazdy kierowcy i charakteru auta. W samochodach luksusowych przewody hamulcowe twarde wymienia się nawet co 15 lat.

Niewskazana jest amatorska wymiana przewodów hamulcowych w samochodzie. Niefachowe wymiany mogą skutkować nieszczelnością całego układu hamulcowego, a pamiętajmy, że ciśnienie płynu hamulcowego w trakcie awaryjnego, nagłego hamowania wynosi nawet 100 bar.

Przewody elastyczne wymieniane są w całości i nie można ich łatać czy zaklejać jakąkolwiek taśmą, ponieważ przewód szybko mógłby rozszczelnić się.

Przewody twarde, metalowe wymienia się z wykorzystaniem praski, certyfikowanej rury stalowej lub miedzianej oraz zestawy końcówek. Można kupić gotowy zestaw przewodów, które są dedykowane do konkretnego modelu samochodu. Niemniej dostęp do sztywnych przewodów jest utrudniony, ponieważ są one zasłonięte przez inne elementy podwozia. Często wymagany jest demontaż wielu części auta, albo nawet całego silnika. Łatwiej wymieniać przewody twarde miedziane niż rury stalowe, ponieważ mają mniejszą sztywność i łatwiej je włożyć w ciasne zakamarki. Przewody naginamy na potrzeby naszego pojazdu przy użyciu giętarki i kluczy oczkowych otwartych.

Usterki przewodu hamulcowego

Uszkodzenie przewodu hamulcowego można rozpoznać po tzw. miękkim pedale hamulca. Click To TweetJest to oznaka, że ciśnienie w przewodach jest zbyt niskie. Mogło to zostać spowodowane zapowietrzeniem układu hamulcowego, wyciekiem płynu hamulcowego lub uszkodzeniem przewodów.

Stary, zużyty przewód elastyczny hamulcowy podczas hamowania zaczyna się rozszerzać, dlatego pedał hamulca staje się lekko miękki, a część energii służąca do hamowania jest bezpowrotnie tracona. Proces ten nasila się stopniowo.

Przewody twarde mogą ulec uszkodzeniu w wyniku korozji, przez co powstaną uszkodzenia, które przyczynią się do wyciekania płynu hamulcowego.

Nie jest łatwo samodzielnie wymienić poprawnie przewody hamulcowe – gumowe i sztywne, dlatego najlepiej zlecić takie naprawy warsztatowi mechanicznemu i specjalistom z doświadczeniem. Przewody hamulcowe odpowiadają za nasze bezpieczeństwo, dlatego ich stan powinien być na bieżąco kontrolowany.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Hydrauliczny hamulec vs. Pneumatyczny hamulec

Układy hydrauliczne w pojazdach mechanicznych mogą wykorzystywać różną zasadę działania hamulca. Na tej podstawie wyróżniamy podstawowy, stosowany powszechnie w samochodach...

Zamknij