Tarcza to jeden z ważniejszych elementów układu hamulcowego. Niestety, część ta jest podatna na zniszczenie – zarówno mechaniczne uszkodzenia (gięcie, krzywienie, ścieranie), jak i korozję. W artykule podpowiadamy, jak uniknąć popularnego problemu, jakim jest rdza pojawiająca się na tarczach hamulcowych. Tego zdawałoby się prostego kłopotu nie warto bagatelizować – niesprawne tarcze mają wpływ na działanie całego układu hamulcowego, a to może przełożyć się na znacznie obniżenie poziomu bezpieczeństwa na drodze.
Dlaczego dochodzi do korozji tarcz hamulcowych?
Rdzewienie tarcz hamulcowych jest zjawiskiem naturalnym. Click To Tweet Korozja z czasem dotyka większości żeliwnych elementów, w tym także tarcz. Przyczyną powstawania rdzy jest kontakt części z wilgocią. Rdzewienie bywa efektem przechowywania samochodu w wilgotnym garażu, postępuje, jeśli jeździmy samochodem w czasie deszczu (szczególnie wtedy, gdy trasa jest długa i nie wymaga częstego użycia hamulców). Korozji tarcz sprzyja również zima – podczas tej pory roku do układu hamulcowego dostaje się nie tylko woda, ale i sól.
Warstwa rdzy, która powstaje podczas postoju auta, jest grubsza niż ta, która wytwarza się podczas jazdy. Dlatego jednym ze sposobów na pozbycie się rdzy z tarcz hamulcowych w samochodzie, który przez długi czas stał w miejscu, jest kilkukrotne, gwałtowniejsze zahamowanie. Pozwoli to na przynajmniej częściowe usunięcie rdzy z powierzchni elementu.
Zardzewiałe tarcze a praca układu hamulcowego
Jeśli tarcza hamulcowa jest skorodowana, zmienia się wartość momentu hamującego. Proces hamowanie przebiega wtedy w sposób dość nieregularny, co sprawia, że nieregularnie zmienia się również siła hamowania na styku opony z drogą. Wszystko to sprawia, że hamowanie jest mniej efektywne niż w przypadku prawidłowo działających, pozbawionych rdzy tarcz hamulcowych. Niestety, wiąże się to ze znacznym ryzykiem jazdy i spadkiem bezpieczeństwa na drodze. Okazuje się bowiem, że nawet wydawałoby się cienka warstwa rdzy negatywnie wpływa na pracę układu hamulcowego.
Jak się pozbyć rdzy z powierzchni tarczy hamulcowej?
Szlifowanie
Rdza jest pewnego rodzaju nalotem, który tworzy na powierzchni tarczy hamulcowej cienką warstewkę. Powłokę tę można łatwo zedrzeć, szlifując powierzchnię tarczy. Należy jednak do tej metody podchodzić krytycznie, z dużą rezerwą – zbyt cienkie, nadmiernie wyszlifowane tarcze również nie działają prawidłowo.
Lakierowanie
Lakierowanie (odpowiednim, profesjonalnym, zabezpieczającym preparatem) daje dobre efekty w połączeniu z poprzednią metodą – szlifowaniem powierzchni tarczy. Zdarcie skorodowanej powłoki i powleczenie tarczy środkiem zapobiegającym rdzewieniu może w znacznym stopniu opóźnić proces rdzewienia.
Przetaczanie tarcz
To pokrewna metoda do pierwszej z wymienionych – przetaczanie tarcz polega na ich dokładnym, maszynowym wyszlifowaniu. Przetoczyć tarcze można na dwa sposoby – zdejmując je lub pozostawiając części na miejscu. Ważne, aby przetaczać tarcze stosunkowo nowe – tych starszych, wytartych nie powinno się poddawać temu zabiegowi.
Montaż nowych tarcz
Montaż nowych tarcz nie jest metodą usuwania rdzy, jednak to najbezpieczniejsze rozwiązanie, pozwalające na jazdę w pełnym poczuciu bezpieczeństwa. Pamiętać należy, aby nowe elementy zostały starannie zamontowane. Istotne jest również utrzymywanie w czystości sąsiednich elementów podczas montażu – pozwoli to ograniczyć rozwój korozji.
Korozja jakichkolwiek części układu hamulcowego może mieć bardzo groźne konsekwencje. Rdza na tarczy hamulcowej jest naturalnym zjawiskiem, wymaga jednak podjęcia pewnych działań. Element można wyczyścić i zabezpieczyć przed dalszym korodowaniem lub wymienić – wybór odpowiedniego rozwiązania zależy od stopnia zniszczeń. Bez względu na to, czy zdecydujemy się na montaż zupełnie nowej tarczy hamulcowej, czy też postaramy się odświeżyć tę już używaną, miejmy na uwadze przede wszystkim kwestię bezpieczeństwa. Sprawnie działający układ hamulcowy to gwarancja bezproblemowej i bezwypadkowej jazdy – zarówno dla nas, jak i innych uczestników ruchu.
Wasze ostatnie komentarze