Hamulce odpowiadają za zatrzymywanie samochodu w pożądanym przez kierowcę momencie i zawsze powinny być w pełni sprawne, aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom ruchu drogowego. Pewne sygnały świadczyć mogą o zużyciu niektórych elementów układu hamulcowego. Wśród nich trzeba wymienić piszczenie hamulców. Jak wyeliminować takie zjawisko?
Układ hamulcowy w samochodzie
Za hamowanie, natychmiastowe wytracanie prędkości i zatrzymywanie pojazdu odpowiada układ hamulcowy. Najczęściej ma on charakter cierny i może opierać się albo o hamulce bębnowe, albo tarczowe. Zadaniem hamulców, bez względu na ich typ, jest wytworzenie siły tarcia przeciwdziałającej siłom rozpędzonego samochodu, w wyniku czego zatrzymuje się on.
Budowa układu hamulcowego samochodu najczęściej ma charakter zamknięty, hydrauliczny. Click To Tweet W układzie tym panuje stały poziom ciśnienia i występują zwielokrotnione siły nacisku na poszczególne elementy robocze. Układ ten zbudowany jest z:
- tarczy i klocków hamulcowych,
- zacisków hamulcowych,
- pompy,
- pedału hamulca,
- korektora rozkładu siły hamowania,
- obwodów, w których płynie płyn hamulcowy.
W momencie, kiedy kierowca wciska pedał hamulca, płyn hamulcowy trafia do pompy, i pod wysokim ciśnieniem działa równomiernie na ścianki cylindra lub tłoczka. Zwielokrotniona siła pozwala na dociśnięcie do okładzin ciernych tarczy hamulcowej, w wyniku czego powstaje proces tarcia, a samochód traci prędkość.
Problem z piszczeniem hamulców
Zdarza się, że podczas hamowania kierowca słyszy charakterystyczny pisk hamulców. Może on być spowodowany znacznym wytarciem klocków hamulcowych, a raczej ich okładziny ciernej. Pod koniec eksploatacji klocki mogą zacząć piszczeć, co jest najlepszym sygnałem do tego, aby wymienić je na nowe.
Inną przyczyną pisku hamulców jest przedostawanie się w okolice zacisku różnego rodzaju zanieczyszczeń. Podczas swojej pracy hamulec, ocierając się o tarcze zanieczyszczoną opiłkami metalu, brudem czy kurzem, zaczyna wydawać pisk.
Niewykluczone, że piszczenie hamulców jest spowodowane wykorzystywaniem w układzie hamulcowym klocków wykonanych ze zbyt twardej mieszanki. Brak podkładki antywibracyjnej i uszkodzenie tarczy hamulcowej też dają takie objawy.
4 sposoby na zapobieganie piszczenia hamulców
Kierowca powinien powziąć odpowiednie kroki w celu zapobieżenia piszczeniu hamulców i usunięcia usterek, które powodują pisk. Przedstawiamy 4 sposoby na zapobieganie takim zjawiskom:
- Wymiana klocków – jeśli są one zużyte, a ich okładziny praktycznie nie ma – nadają się do wymiany, a po jej dokonaniu, hamulec powinien automatycznie przestać piszczeć.
- Wymiana szczęk hamulcowych – zużyte także mogą powodować piszczenie.
- Wyczyszczenie hamulców – jeśli przyczyną piszczenia hamulców jest zanieczyszczenie układu hamulcowego, należy go gruntownie wyczyścić. Można się go pozbyć, czyszcząc gruntownie układ hamulcowy, ze szczególnym uwzględnieniem zacisków.
- Właściwy montaż klocków i tracz – nie powinno istnieć pomiędzy nimi żadne luzy.
Zapobieganie piszczenia hamulców
Można ustrzec się piszczenia hamulców poprzez:
- Regularne serwisowanie – układ hamulcowy, który będzie sprawdzany przez ekspertów co najmniej raz na rok w warsztacie samochodowym, zawsze będzie w dobrym stanie, a eksperci powiedzą, kiedy należy wymienić klocki i tarcze hamulcowe.
- Czyszczenie zacisków – z zabrudzeń, rdzy i opiłków metali.
- Stosowanie odpowiednich smarów w układzie hamulcowym.
- Wykorzystywanie ceramicznych klocków hamulcowych – są najcichszymi klockami.
Piszczenie hamulców nie zawsze oznacza konieczność wymiany klocków, zacisków czy tarcz hamulcowych, choć najczęściej właśnie ich zużycie w toku normalnej eksploatacji powoduje to nieprzyjemne, denerwujące wielu kierowców zjawisko. Warto zawsze utrzymywać układ hamulcowy w idealnym stanie, nie tylko po to, aby zapobiegać jego piszczeniu, ale głównie dla własnego bezpieczeństwa.
Wasze ostatnie komentarze