Na drodze wszystko może się zdarzyć. Poślizg, nagła potrzeba zahamowania, zablokowanie kół – to wszystko powoduje, że nie trudno o wypadek. Na szczęście nowoczesne samochody są wyposażane w szereg systemów wspierających bezpieczeństwo jazdy. Jakie zadania spełniają i czy rzeczywiście są użyteczne dla kierowców?
Co to są systemy bezpieczeństwa?
Systemy bezpieczeństwa dostępne są w szerokiej gamie marek i modeli samochodów, zarówno w samochodach sportowych, jak i kompaktowych i rodzinnych. Producenci prześcigają się w zakresie wymyślania kolejnych systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Każde nowe auto musi mieć na wyposażeniu pasy bezpieczeństwa, a zgodnie z normami europejskimi, również poduszkę powietrzną oraz system ABS.
Układ hamulcowy pojazdu to jeden z najważniejszych układów w samochodzie. Click To TweetOdpowiada za bezpieczeństwo i za hamowanie w pożądanej chwili. Aby było to możliwe, w samochodach montowane są liczne systemy bezpieczeństwa wspierające ten układ:
- ABS – Anti Blockier System lub Anti-Lock Brakes System, system uniemożliwiający blokowanie kół podczas nagłego hamowania, stosowany w celu zapobiegania takim zjawiskom i utracie kontroli nad kierowanym pojazdem.
- ASR (ASC, TCS, TC) – kontrola trakcji z działaniem na hamulce i silnik, zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania.
- ESP – Electronic Stability Program – to elektroniczny program stabilizacji toru jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. Przejmuje on kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System mierzy prędkość obrotową kół, tor jazdy i przechył auta. Jeśli pojazd traci przyczepność, system ESP zaczyna hamować poszczególne koła i dopasowywać do tego stanu pracę silnika.
- EBD – system stosowany w samochodach marki Hyundai, który dobiera adekwatną siłę hamowania, w zależności od czynników otoczenia. Pozwala na skrócenie drogi hamowania o 15 proc.
- AEB – system wyposażony w radar zamontowany z przodu auta, który odnotowuje szybkie zbliżanie się do pojazdu poprzedzającego. Jeśli kierowca nie zacznie wówczas hamować, system AEB zrobi to za niego i zatrzyma auto.
- TPMS – system kontroli ciśnienia w oponach, który monitoruje jego poziom i ostrzega kierowcę w przypadku zbyt niskiego ciśnienia.
- ACE – elektroniczny system kontroli przechyłów bocznych nadwozia,
- AFIL – Lane assist, system utrzymania pasa ruchu – w przedniej części auta jest zamontowana kamera monitorująca linie wyznaczające pasy z lewej i prawej strony. System podejmuje działanie, jeśli kierowca nieświadomie wyjeżdża z wyznaczonego toru jazdy.
- ACC – Adaptive Cruise Control, aktywny tempomat z systemem regulacji prędkości w zależności od sytuacji na drodze. Pozwala na utrzymywanie bezpiecznego odstępu od poprzedzających aut.
- BAS (BA, MBA) – Brake Assist System, system wspomagania hamowania. Jednostka łączy się z czujnikiem mierzącym szybkość wciskania pedału hamulca. Jeśli reakcja jest szybsza niż zwykle, ciśnienie w układzie hamulcowym zwiększa się, dzięki czemu uzyskana może być pełna siła hamowania.
Czy systemy bezpieczeństwa są konieczne?
Niektóre systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS czy ESP są prawnie wymagane w samochodach produkowanych i wprowadzanych do sprzedaży na rynku krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Od lipca 2006 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Polski muszą być obowiązkowo wyposażone w układ ABS. Podobnie jest w całej Unii.
Standardem od listopada 2014 roku jest wyposażanie aut w Unii Europejskiej w ESP. Jednak to system obligatoryjny.
Czy systemy bezpieczeństwa zwiększają bezpieczeństwo?
Zastosowane w nowoczesnych pojazdach systemy bezpieczeństwa przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Dzięki systemowi ABS auto podczas nagłego hamowania pozostaje sterowne i kierowca może ominąć przeszkody.
System ESP przyczynia się wydatnie do zwiększenia poziomy bezpieczeństwa na drodze, choć przydaje się sporadycznie. System TPMS jest obecnie obowiązkowym wyposażeniem aut z ogumieniem typu runflat, w przypadku którego kierowca nie byłby w stanie zauważyć spadku ciśnienia w oponie.
Żaden jednak, nawet najlepszy i najbardziej zaawansowany system wspierający układ hamulcowy nie da nam pełnego bezpieczeństwa. Zawsze trzeba zachować czujność i szybkość reakcji. Rozwaga na drodze dla każdego kierowcy powinna być obowiązkowa.
Bez wątpienia systemy wspomagania bezpieczeństwa są potrzebne albo nawet niezbędne. Click To Tweet Dobry kierowca, skupiający 100 proc. swojej uwagi na tym, co dzieje się na drodze, nie powinien mieć problemu z bezpieczną jazdą pojazdem bez wspominanych systemów. Często jednak uwagę dzielimy nie tylko na to, co przed i za samochodem, ale również co dzieje się wewnątrz. Nasze myśli zaprzątają problemy z codziennego życia i wówczas skupienie na jeździe maleje. Systemy elektroniki pokładowej mogą uzupełnić ten deficyt uwagi.
Wasze ostatnie komentarze