Dlaczego tarcze hamulcowe rdzewieją? Czy gorące części są powodem do niepokoju? Co powoduje krzywienie się tarcz? Na te i inne pytania odpowiada nasz artykuł. Omawiamy najczęściej spotykane problemy dotyczące tarcz hamulcowych i radzimy, co zrobić, aby zapewnić tym elementom prawidłowe funkcjonowanie. Sprawność tarcz przekłada się bowiem bezpośrednio na bezpieczeństwo na drodze.
Piszczenie hamulców a stan tarczy
Piszczenie hamulców to sygnał, że stan naszych tarczy hamulcowych pozostawia wiele do życzenia. Click To Tweet Przyczyny tego problemu mogą być różne, najczęściej jednak niepożądane dźwięki są efektem wyeksploatowania tarczy lub klocków. Zdarza się również, że źródło pisków jest zupełnie błahe i ma postać drobinek piasku i zanieczyszczeń drogowych. Wtedy tarcze hamulcowe wystarczy wyczyścić za pomocą specjalnego preparatu. Uciążliwego piszczenia nie należy bagatelizować – w przeciwnym przypadku może dojść do zaawansowanych uszkodzeń układu hamulcowego. Najlepiej problem skonsultować z mechanikiem samochodowym.
Zardzewiałe tarcze hamulcowe
Dlaczego tarcze hamulcowe rdzewieją? To najczęściej kwestia połączenia dwóch czynników: dużej wilgotności powietrza oraz nieuruchamiania samochodu przez dłuższy czas. Zdarza się także, że mimo regularnej jazdy na tarczach pojawia się rdzawy nalot – wtedy należy skontrolować pracę tylnych hamulców. Dlaczego akurat tylnych? Podczas poruszania się po drodze wykonują one mniejszą pracę, przez co często są niedostatecznie sprawdzane w czasie rozmaitych przeglądów i serwisów.
Krzywe tarcze hamulcowe
Skrzywione tarcze hamulcowe to częsty problem wśród kierowców. Jego przyczyna jest dość prosta – do zwichrowania tarcz dochodzi, kiedy zostaną one mocno rozgrzane, a następnie gwałtownie ostudzone. Przykładem może być sytuacja, kiedy po nagłym, ostrym hamowaniu lub wyjątkowo długiej jeździe do układu hamulcowego dostanie się woda. Co zrobić, kiedy w naszym samochodzie doszło do wykrzywienia tarcz? Jeśli to stosunkowo nowe elementy, ich wyprostowanie możemy powierzyć tokarzowi. Starsze części lepiej wymienić na nowe. Niewskazany jest montaż tarcz używanych – ich stan techniczny prawdopodobnie nie zagwarantuje nam odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa na drodze.
Nierównomierne zużycie tarczy hamulcowej
Niekiedy patrząc na powierzchnię tarczy hamulcowej można zaobserwować, że jest ona nierównomiernie zużyta – naszą uwagę powinny zwrócić w szczególności niewielkie wygięcia i pofalowanie materiału. Przyczyną tego problemu może być opisane w poprzednim akapicie skrzywienie tarczy – szczególnie jeśli dojdzie do niego już na samym początku eksploatacji. Zwichrowane tarcze siłą rzeczy będą ścierać się nierównomiernie. Do nieprawidłowego zużywania się tarcz dochodzi także, kiedy zaciski funkcjonują niepoprawnie, pojawią się uszkodzenia (zwłaszcza ukruszenie, ułamanie) klocka hamulcowego lub podczas montażu powierzchnia tarczy nie zostanie wystarczająco oczyszczona.
Przegrzane tarcze hamulcowe
Przegrzane tarcze hamulcowe łatwo rozpoznać - są one pokryte niebieskawym nalotem. Click To TweetNiestety, jeśli części w naszym samochodzie zyskały takie zabarwienie, nadają się wyłącznie do wymiany. Przyczyną nadmiernego grzania się tarcz jest najczęściej nieprawidłowa praca układu hamulcowego – blokowanie się zacisków i jazda z klockami trącymi o tarczę. Innym powód takiego stanu stanowi montaż tarcz o niskiej jakości.
Zagłębienia i rowki na tarczy hamulcowej
To bardzo częsty sygnał świadczący o zużyciu tarczy, bagatelizowany nawet przez samych mechaników. Z czasem zagłębienia pojawiają się na większości tarcz. Głębokie rowki na powierzchni roboczej można zaobserwować na długo niewymienianych tarczach. Tak wyeksploatowane elementy niegdyś przetaczano, dziś uważa się to za nieopłacalne i po prostu się je wymienia. Nie warto zwlekać z montażem nowej części, jeśli zagłębienia pojawiają się na całej powierzchni tarczy – skuteczność układu hamulcowego z tarczą pełną rowków znacznie spada.
Przegrzane, uszkodzone czy pęknięte tarcze hamulcowe nie są w stanie spełniać swojej funkcji. Jeśli część jest delikatnie skrzywiona lub powoduje piszczenie hamulców, być może obejdzie się bez jej wymiany, nie można jednak w takiej sytuacji zaniechać kontroli. Działanie układu hamulcowego powinniśmy sprawdzać często – najlepiej co 10 tys. km – dla bezpieczeństwa swojego i innych uczestników ruchu drogowego.
Wasze ostatnie komentarze