Samochody osobowe nowszej generacji wyposażone są w przeważającej ilości przypadków w hamulce tarczowe, w których ważną rolę odgrywają tarcza, klocki i zacisk hamulcowy. Prezentujemy budowę oraz sposoby regeneracji zacisków.

Zacisk hamulcowy – budowa

Każdy zacisk hamulcowy utrzymuje w prawidłowym ułożeniu klocki hamulcowe względem tarczy w hamulcach tarczowych. W zacisku można wyróżnić cztery elementy składowe:

  • tłoczek zacisku hamulcowego,
  • śrubę mocującą tarczę hamulcową,
  • śrubę prowadnicy zacisku hamulcowego,
  • gumową osłonę prowadnicy.

Zaciski pływające, będące jednym z rodzajów zacisków hamulcowych, są produkowane w całości z żeliwa. Click To TweetWystępują też zaciski stałe. Z kolei w drogich samochodach o sportowej charakterystyce wykorzystywane są zaciski hamulcowe, zrobione ze stali nierdzewnej lub z azotowanego tytanu. Dzięki takim tworzywom zmniejsza się ich waga, a w ten sposób samochód może uzyskiwać większą prędkość podczas jazdy.  

Zadania zacisku hamulcowego

Podstawowym zadaniem stawianym przed zaciskiem hamulcowym jest utrzymywanie w jednym miejscu klocków hamulcowych, które są elementem biernym hamulca tarczowego. Tarcza hamulcowa przymocowana jest do piasty koła na sztywno, dlatego siłą rzeczy obraca się podczas poruszania się samochodu po drodze. Zacisk hamulcowy z kolei na stałe jest zamontowany w zwrotnicy koła i po naciśnięciu hamulca pedałowego wywołujemy szereg zdarzeń: tłoczek hamulcowy wysuwa się i dopycha klocki do tarczy, a w wyniku siły tarcia energia kinetyczna samochodu zamienia się w energię cieplną. Klocki w zacisku hamulcowym dociskają swoją powierzchnię ścierną do obu stron tarczy, przez co samochód może się zatrzymać. Tłok hamulcowy po rozpoczęciu hamowania najpierw dociska jeden klocek do tarczy, a następnie obudowa zacisku porusza się w przeciwną stronę i dociska kolejny klocek.

Regeneracja zacisku hamulcowego

Elementy układu hamulcowego pojazdu ulegają eksploatacyjnemu zużyciu – o ile jednak wymiana klocków hamulcowych i tarcz jest stosunkowo prosta i nie powoduje poważnych usterek ich zużycie, o tyle uszkodzenie zacisków hamulcowych może wywołać wyciek płynu hamulcowego. Wówczas trzeba działać szybko i wybrać, czy wymieniamy zaciski hamulcowe na nowe, czy też dokonujemy ich regeneracji.

Proces regeneracji zacisków hamulcowych polega na wymianie wszystkich uszkodzonych elementów na nowe, co wymaga rozebrania na części pierwsze zacisku i ocenę jego stanu. Tylko w taki sposób można wskazać, które z jego elementów będą podlegały wymianie.

W pierwszej kolejności sprawdźmy, czy tłoczki hamulcowe znajdują się w należytym stanie. Jeśli tak jest, regeneracja zacisków zakończy się po wymianie kompletu uszczelnień. W przypadku wystąpienia śladów korozji na tłoczkach, można je zniwelować, szlifując ich powierzchnię, ale jeśli są wręcz przeżarte przez rdzę, trzeba zakupić nową reperaturkę zacisku z tłoczkiem. Zacisk hamulcowy po prawidłowo wykonanej regeneracji powinien mieć tożsame właściwości, co nowa fabrycznie część.

Możliwość regeneracji wyklucza w praktyce uszkodzona obudowa zacisków hamulcowych. Click To Tweet

 

Czy opłaca się regenerować zaciski hamulcowe

Samodzielna regeneracja zacisków hamulcowych jest możliwa, jeśli ktoś ma jakie takie pojęcie o serwisowaniu samochodów i jest w posiadaniu profesjonalnego zestawu narzędzi. W przeciwnym wypadku prace regeneracyjne lepiej będzie pozostawić w rękach profesjonalistów. Koszty regeneracji w warsztacie i tak będą nawet kilkakrotnie niższe od ceny zakupu nowej, oryginalnej części. Kompleksowa usługa w specjalistycznym warsztacie pociągnie za sobą wydatek rzędu minimum 150 zł. Jeśli regeneracja będzie obejmowała tylko wymianę kompletu uszczelnień, to może wymagać wydatku od kilkunastu złotych w zwyż, a sam tłoczek kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Jak uniknąć regeneracji zacisków hamulcowych?

Regularne przeglądy części układu hamulcowego pozwalają uniknąć poważniejszych usterek i konieczności regeneracji zacisków hamulcowych. Jeśli zareagujemy odpowiednio wcześnie, naprawa ograniczyć się może wyłącznie do rozebrania zacisku, przeczyszczenia prowadnic oraz zamontowania nowych uszczelek. Napraw jednak trzeba dokonywać na bieżąco, aby korozja nie postępowała. Wówczas zamiast szlifowania tłoczka, będzie trzeba go wymienić na nowy, podobnie sytuacja wygląda z prowadnicami. Korozja prowadnicy może bowiem doprowadzić do jej całkowitego zakleszczenia się w jarzmie zacisku, a wtedy nie pozostanie nam już nic innego, jak zakup nowego zacisku.

Kierowca powinien w dużej mierze dbać o prawidłowe działanie układu hamulcowego w swoim samochodzie, co obejmuje kontrolę stanu zacisków hamulcowych oraz ich ewentualną regenerację lub wymianę. Proces regeneracji jest w stanie niższym kosztem przywrócić pełną sprawność hamulcom.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Płyn hamulcowy – rodzaje, jak dobrać, częstotliwość wymiany

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych, zaraz po silniku, elementów każdego pojazdu mechanicznego. To dzięki niemu możemy bezpiecznie hamować w...

Zamknij