Tuning hamulców w samochodzie to interesujący sposób na to, aby poprawić ich parametry pracy. Nierzadko bywa tak, że hamulce pomimo pełnej sprawności nie działają zgodnie z oczekiwaniami. W takiej sytuacji trzeba wziąć sprawy w swoje ręce. Temat związany z modyfikacją układu hamulcowego najczęściej interesuje pasjonatów samochodów sportowych. Należy jednak pamiętać o tym, aby do tuningu podejść z należytym rozsądkiem. Ważne jest, aby w odpowiednim momencie odpuścić przeróbki.
Jak zmodyfikować układ hamulcowy?
Układ hamulcowy można przerobić na wiele różnych sposobów. Tuning wcale nie musi kosztować majątku. Click To Tweet Najczęściej przeróbki dotyczą klocków hamulcowych oraz tarcz hamulcowych. Należy jednak mieć świadomość, że przeróbki nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli nie zadbamy o koła. Zależność między hamulcami, a kołami pojazdu jest ogromna. Oba te elementy ściśle ze sobą współpracują. Weźmy to pod uwagę w momencie, gdy będziemy kalkulować koszty całkowite tuningu.
Tuning klocków hamulcowych
Chyba każdy wie, jak wyglądają klocki hamulcowe, a także jakie jest ich zadanie. Nie jest to element zbyt drogi, jeśli porównamy jego cenę do innych elementów układu hamulcowego. Standardowe klocki nie zagwarantują nam wysokiego poziomu hamowania. Nie służą one do jazdy wyczynowej, więc oczywistym jest, że spełniają one normy związane z bezpiecznym użytkowaniem samochodu osobowego. Na rynku nie znajdziemy więc spektakularnych kloców hamulcowych, dzięki którym siła tarcia będzie nawet kilka razy większa. Nawet jeśli sięgniemy po te z najwyższej półki cenowej, to różnica będzie niewielka lub wcale jej nie będzie. Właśnie dlatego tuningując auto dobrze zapoznać się z ofertą sklepów oferujących części do samochodów sportowych.
Sportowe klocki hamulcowe pozwolą znacząco zwiększyć siłę hamowania. Click To TweetDodatkowym ich atutem jest fakt, że niwelują one ryzyko przegrzewania się tarcz hamulcowych. Dzięki nim nawet delikatne naciśnięcie hamulca przyniesie natychmiastową reakcję pojazdu. Zwiększy się więc kontrola kierowcy nad autem. Tuningowe klocki hamulcowe to świetna opcja dla tych, którzy lubią się „pobawić”. Nie jest to opcja dla każdego.
Dlaczego montowanie klocków hamulcowych sportowych często jest bez sensu? Przede wszystkim dlatego, że podczas typowej jazdy miejskiej nie odczujemy żadnej różnicy. Dla takich kierowców jedyną różnicą jest cena – sportowe klocki hamulcowe są o wiele droższe. Tuning będzie więc się opłacał, gdy lubimy amatorsko pojeździć na torze wyścigowym. Klocki hamulcowe sportowe rozgrzewają się relatywnie długo, co w przypadku jazdy w klasycznym ruchu ulicznym kompletnie się nie sprawdza. Takie rozwiązanie można polecić jednak w przypadku, gdy jeździmy samochodem z dużym ładunkiem np. doczepioną przyczepą.
Tuning tarcz hamulcowych
Tuningowanie tarcz hamulcowych jest nieco bardziej skomplikowane, a zarazem droższe. Co daje taka zmiana? Przede wszystkim to, że sportowe tarcze hamulcowe zwiększają skuteczność hamowania, a ponadto są bardziej odporne na przegrzanie. Taka modyfikacja również ma sens wtedy, gdy samochód osobowy od czasu do czasu użytkowany jest w ekstremalny sposób. Nie można oczekiwać, że po zmianie tradycyjnej tarczy hamulcowej na sportową wszyscy wokół zauważą różnicę. Najprawdopodobniej zauważymy ją tylko my i to w sytuacji, gdy wybierzemy się na tor.
Większe, niż fabryczne tarcze hamulcowe zapewniają większą siłę hamowania. Oznacza to, że średnica robocza elementu również jest większa – ciężej rozgrzać ją do maksymalnej temperatury. Wysoka odporność na ciepło przydaje się w sytuacji, gdy lubimy jazdę ekstremalną. Istnieje również opcja wymiany tarczy na tarczę lepszej jakości (z bardziej wytrzymałych tworzyw), ale o tej samej średnicy. Koszty całkowite takiego tuningu będą niższe, jednak efekt końcowy dla wielu osób może nie być satysfakcjonujący.
Zmiana tarczy hamulcowej na większą wymusza zmianę kół. Ich rozmiar oraz szerokość ma duży wpływ na to, jak tuning układu hamulcowego będzie odczuwalny.
Czy tuning hamulców ma sens
Tuning hamulców jest tematem bardzo ciekawym o ile faktycznie interesujemy się tego typu przeróbkami. Jest to opcja dla prawdziwych pasjonatów, dla których nawet najmniejsza zmiana daje sporą frajdę. Warto pamiętać, że modyfikacja układu hamulcowego może być dość kosztowna szczególnie, jeśli sięgniemy po elementy dedykowane pojazdom sportowym.
Wasze ostatnie komentarze